torsdag den 23. maj 2013

Jordbær rabarber syltetøj med ingefær

Så er det endelig blevet tid til rabarber. Derfor har jeg som det første kastet mig ud i at lave rabarber-jordbær syltetøj - med et frisk pift af ingefær og citron, som gør det sidste "finish". Denne smagsvariation er super lækker til pandekager eller fx. til laget imellem en lagkage, en medalje eller i en rabarber-trifli. Personligt er jeg ikke til alt for sødt syltetøj, og tilføjer derfor ikke så meget sukker i denne opskrift (hvilket så også betyder mindre konservering - og derfor kan atamon være et alternativ). Husk at jordbærernes sødme varierer i løbet af sommeren, så husk altid at smage på syltetøjet undervejs i processen.


400 g rabarber 
400 g jordbær (ca en bakke)
250 g sukker (evt op til 400 gram)
Revet ingefær 
(smag selv til, jeg foretrækker 10-15 g)
Revet citronskal og saft (smag til)
Atamon (konserveringsmiddel)

Rens rabarber og jordbær og skær dem i mindre stykker. Kog frugterne ved lav temperatur, under låg, i en gryde (uden vand) i ca 15 min (indtil de er næsten udkogte). Riv ingefær og tilsæt - dernæst sukker, citronskal og/eller saft og kog videre i ca 15 min mere. Pektinen i citronskallen er med til at gøre frugten mere fast/stift, så jo mere citronskal jo fastere syltetøj (det er også muligt at tilføre en lille smule melatin, hvis man holder meget igen med citronskallen.. men pas på, den gør syltetøjet mere stift end man tror). Smag til og tilsæt evt. en 1/2 tsk atamon (ellers kan du også nøjes med at tørre låget af i atamon). Hæld syltetøjet på rene, skoldede glas og sæt på køl.

Tip: Frys hele eller skiver af rabarber ned - så har du lidt at glæde dig til i løbet af vinteren også. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar