søndag den 13. januar 2013

Speltbrød

Et sundt og rustikt brød – udelukkende lavet på speltmel og speltkerner.
Opskriften er nem at gå til (dog husk de 3,5 timers hævetid).

2 brød:
3,5 dl vand
1 dl neutral yougurt
1 spsk honning
3 tsk salt
25 g gær
150 g speltkerner
800 g speltmel

Rør gør ud i vand, yougurt og honning. 
Tilsæt salt, speltkerner og mel og ælt dejen godt (gerne 10 min). Lad dejen hvile i 30 min. Del dernæst dejen i to og læg dem i hævekurve (som altid drysset med rigeligt mel). Lad dejen hæve i op til 3 timer, til den når kanten af kurven. Læg en bagesten i ovnen og opvarm ovnen (og bagestenen) til 240 grader. Vend forsigtig brødene ud på bagestenen og bag brødene i ca 20-25 min (de skal være helt sprøde og mørke).

Tips:
Har man ikke en hævekurv, kan en almindelig skål bruges – husk dog at beklæde med en viskestykke - drysset med mel.

Har man ikke en bagesten, så man man i stedet opvarme ovnen til 250 grader med en bradepande i bunden. Sæt brødene i ovnen og hæld 1 dl vand i bunden i bradepanden og sluk ovnen i 5 min. Tænd igen på 200 grader og bag brødene i 30 min til de er sprøde og mørke. 

Brødet er bedst på 1. dagen - de følgende dage bliver det godt igen, når det bliver ristet, så kommer den gode smag frem igen. 

6 kommentarer:

  1. Brødet ser bare så godt ud. Man kan ikke se at det ikke er lavet af en prof. bager.
    Jeg vil helt sikkert prøve at lave det.

    SvarSlet
  2. Det er super nemt at lave. :-)

    Og smager fantastisk.

    Jeg bager 4 af gangen og fryser dem ned - så tager jeg de stykker op jeg skal bruge på en dag - om morgen. Så jeg har altid frisk brød.

    SvarSlet
  3. er det sigtet speltmel eller fuldkorns speltmel

    SvarSlet
  4. Brødet her er bagt på sigtet speltmel, men det varierer om jeg bruger det ene eller det andet. Du kan bruge begge typer mel, alt afhængig af hvor groft brød du vil have :-)

    SvarSlet
  5. Mit brød hævede slet ikke nok! Nærmest ingenting! Jeg brugte fuldkorns speltmel, og æltede ca 10 min med en håndmikser, som godt kunne have det svært, men som jeg synes klarede opgaven. Men måske ikke godt nok?
    Hvad er der måske gået galt for mig?

    SvarSlet
  6. Øv hvor ærgerligt. En gærdej på 25 g gær (uanset meltype) burde hæve godt op efter 3 timer på køkkenbordet, så må næsten være et svar skyldig. Måske kan dejen have stået for koldt, eller vandet været for koldt eller for varmt.... Tror umiddelbart ikke det kan skyldes æltningen.
    Mange hilsner Lotte

    SvarSlet