søndag den 4. maj 2014

Lækre chokolademuffins med kidney bønner (glutenfri)

Chokoladekage uden mel og erstattet af bønner, hitter lige nu, og denne opskrift på muffins er virkelig lækker. Formentlig en af de bedste opskrifter på svampede chokolademuffins jeg længe har smagt. Jeg har bikset min egen opskrift sammen, hvor jeg bruger kidney bønner på dåse i stedet for sorte bønner, som skal blødes op og koges. Det gør det hele lidt lettere. Desuden giver skallen fra appelsinen et ekstra pift.

Ingredienser til ca 14 muffins:
1 dåse kidneybønner (400 g)
4 æg
100 g smør
1 tsk vanilie
1 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
100 g smør
3, 5 dl rørsukker
1, 5 dl kakao
Ca 60-70 g hakket chokolade 
Skal fra en halv øko appelsin 

Si bønnelagen fra, og skyl bønnerne under vand. Blend bønner og æg med en stavblender. Smelt smørret og bland det i sammen med bønnerne og æggene. Tilsæt resten af ingredienserne og rør godt. Hæld dejen i muffinsforme og bag på 160 grader alm ovn i ca. 40 min - de må gerne være lidt klistrede, det gør dem ekstra lækre. 
Drys evt. med flormelis for at skabe det sidste finish. 

Tip: Har du kun kakao i skabet, så kan du evt. undlade chokoladen.  

Tip: De kan være svære at få ud af formene, da de klistrer en del. Server evt. i muffinsformene og spis med en ske. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar