torsdag den 27. februar 2014

Æbletærte med mandel og karamel

Jeg har altid været glad for at bage søde tærter, og her kommer en super lækker opskrift på en anderledes æbletærte. Den er nem at bage og jeg lover det er en vinder.  Spis flødeskum, cremefraiche eller vaniljeis til. 

Ingredienser til 1stk tærte (ca 8 pers):
Tærtedej:
3 dl hvedemel
100 g smør
Ca 3-4 spsk vand 

Fyld:
3-5 æbler
2 spsk sukker
1 tsk kardemonne 
2 spsk citronsaft

"Glasur/topping"
150 g hakkede mandler
150 g smør
1 3/4 dl sukker
3 spsk hvedemel
1 1/2 spsk piskefløde
1 spsk sirup

Bland blødt smør og mel sammen  - og kom lidt vand i af gangen, for at samle dejen. Brug ikke alt vandet på en gang, men vurder om alt vandet skal i dejen. Tryk dejen ud i en tærteform (eller rul dejen ud på et stykke bagepapir, og vend bagepapiret ud i tærteformen). Stil tærtebunden i køleskabet i 15 min. Forbag tærten i 10 min på 200 grader. Skræl æblerne og skær dem i tynde skiver. Bland æblerne med sukker, citron, kardemomme og citronsaft. Fordel æblerne på tærtebunden, så de dækker hele tærten. Smelt smørret og kom dernæst hakkede mandler, sukker, sirup, hvedemel og fløde i blandingen, og giv det et opkog. Fordel blandingen over tærten med æbler. Bag tærten nederst i ovnen i ca. 20 min - max 25 min (skal blive gylden), Server med fx flødeskum. Kan spises både lun og kold.

Tip: Tærter kan fryses ned. Så lav evt. tærten et par dage inden den skal bruges, og tag den op af fryseren et par timer før servering. Kan sagtens lunes igen, men smager rigtig godt kold også. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar