mandag den 1. december 2014

Klassiske boller

Jeg er altid ude efter en ny, nem og lækker opskrift, og forleden fik jeg serveret disse lækre boller, som jeg bare måtte få opskriften på. Opskriften er ændret lidt på, men mine gæster var vilde med dem, og det er jeg også. De er en mellemting mellem min egen opskrift på klassiske søde fødselsdagsboller og på de almindelige lidt grovere boller. Disse boller kommer nu til at blive bagt igen og igen hjemme hos os.

Ingredienser (ca. 15 boller):

25 gram gær
ca 3 dl lunken vand
ca 600-800 g hvedemel
150 g havregryn
2 tsk salt
2 spsk sukker
4 spsk olie
4 spsk surmælksprodukt fx skyr
2 æg
(+ 1 æg til pensling)

Opløs gæret i 3 dl vand og bland resten af ingredienserne i. Ælt dejen godt sammen (tilsæt ekstra vand undervejs, indtil dejen ikke er klistret mere - og blød i konsistens). Lad dejen hæve lunt i 30 min. Form derefter til boller og læg dem på en bageplade og lad dem hæve yderligere 30 min. Pens med æg og bag bollerne på 200 grader, varmluft i ca 10-12 min (de skal blive godt brune i overfladen). Afkøl og server gerne let lune.

De er bedst på dagen, men også gode til at fryse ned og tage på et par timer inden de skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar