fredag den 6. september 2013

Melonsuppe

Her er en helt vidunderlig dessert, som simpelthen smager så godt, at den må prøves!
Den er anderledes og ligger ikke så tungt efter en god middag. Den kan i øvrigt laves i forvejen - og kan også nedfryses. Det er bare at komme i gang.

Ingredienser:
vandmelon
forskellige meloner
1,5 dl sukker
1.5 dl vand
Limefrugt
Mynte

Pynt/fyld:
Fx: hindbær
blåbær
vanilje is
mynte


Lav en sukkerlage ved at bringe vand, sukker og mynte i kog i en gryde. Kog ved svag varme under omrøring i ca. 2 min. Blend melon, lidt sukkerlage og lime - forsæt med at tilsætte sukkerlage, meloner, lime (evt. også mynte), indtil du har den rigtige mængde og smag. Jeg foretrækker selv en masse lime.
Hæld melonsuppen i en metalform eller metalskål og sæt på køl, gerne i fryseren i en times tid.
Suppen skal serveres helt kold, og gerne med lidt grødis i kanten. Server med en klat vanilje is samt friske bær og mynte.

Tip: Alle slags meloner kan anvendes - jeg foretrækker gerne at blande forskellige typer. Vandmelonen er med til at give suppen den flotte farve.

Tip: Jeg bruger normalt ikke hele sukkerlagen, da jeg foretrækker den mere syrlige udgave, men det er smag og behag. Har du sukkerlage tilovers, kan du sætte den på køl og bruge det som sødemiddel i iskaffe!

Nb. Dette er en opskrift uden nøjagtig ingrediens-mængde. Prøv dig frem, når du blender, og smag til undervejs. Men husk at der skal en del melon til. ca 2 almindelige meloner og 1/2 vandmelon til ca. 4 personer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar